PAGE  
20

INTRODUCTION:

   I have chosen to focus this MA dissertation on the Hutton Inquiry and its impact, because I believe it is not only interesting, but also important to the role of the media in British democracy.  It was an extremely significant event in British political journalism, and is therefore a very relevant topic for someone studying the communication of politics.

   I believe this research to be justified because it will contribute to an as yet under-considered area. The Hutton Inquiry and reaction to it have been covered by many journalists and commentators. For example polls have shown high levels of support for the BBC despite the outcome. However, this does not mean looking into this area would not be of value. In fact the demonstrated levels of public support are one of the things that make this topic interesting. Why are people largely behind the BBC? I will examine the facts and show that Lord Hutton’s rulings were not a fair reflection of them. My thesis will demonstrate that while it is true the BBC was criticised unfairly, the government was also fortunate to escape stronger criticism in the report. 

   Furthermore, a lot of the critiques of the Hutton Inquiry were reactionary – they happened in the months immediately after the report was published. Eighteen months on I believe it is important to take a more reflective position. In the short-term heads rolled at the BBC, but now it is possible to look at the long-term effects for the Corporation and the way it has reacted to the Gilligan affair, also taking into account the impending Charter Renewal. 

   My research will contribute further to this topic by considering the context and historical background to it. For example the ‘Battle for the BBC’ during Thatcher’s Government, Alastair Campbell’s relationship to the Labour party, and how these longer term factors affected the whole affair. I have conducted exclusive interviews with senior BBC and governmental figures, as well as a political commentator. This original research provides new information about how things are changing at the Corporation in light of the Hutton Report.  

HYPOTHESIS:
   By reviewing the facts and information surrounding the Andrew Gilligan story and the historical background to it; I intend to conclude the documented public feelings of Lord Hutton’s report being a ‘whitewash’ are unsurprising although slightly simplistic, and that he did indeed fail to criticise the government as much as the evidence warranted him to. I will then look ahead to the implications of the whole affair for the future of the British Broadcasting Corporation. Since the report’s publication the BBC has made many changes, and while it maintains these were necessary anyway, I will argue Hutton was if nothing else the catalyst for these reforms. Furthermore I will show some of these reforms to be unnecessary – as if the BBC was admitting complete responsibility – as well as dangerous for journalism.  

METHOD:
   My methods of research are qualitative. I have drawn together information from all of the relevant official reports; the Butler Report, the Neil Report, the government Green Paper on the future of the BBC, and of course the Hutton Report itself. I have gathered first hand information through a series of interviews with both experts and those involved. Literature, both theoretical and reflective of the Hutton Report, has further bolstered my research; as have newspaper and internet opinion polls and articles.

CHAPTER ONE:
  THE HUTTON INQUIRY AND ITS CONTEXT 

   While the eighteenth century saw a change in society with the Industrial Revolution, the twentieth century brought at least as significant a transformation with the so-called ‘communications revolution.’ The introduction of multi-channel digital television, cable and telephone services and the internet, have literally changed the way we live. 

   The revolution applies to politics as much as any sector of society. Although the partisan print press have always had a part to play, the role of the media as a link between governors and governed is now one of the most significant aspects of Western democracy. This has fostered the term ‘media democracy’ and a whole academic field of ‘political communications’ has developed. The importance of the media to a successful government cannot be underestimated, and the two bodies are irrefutably intertwined. 

Blumler and Gurevitch (1995) present a systematic relationship between politicians, media and citizens.
 Their model is best portrayed by an isosceles triangle, with a horizontal relationship between politicians and journalists to reflect their daily interaction and influence on one another. The relationship both parties have with the citizens is more vertical, due to a more one-way flow of information from media to citizen, and almost no direct interaction between the politicians and their voters. The model is useful for simplifying a complex reality.

   Other theorists have looked more specifically at the relationship between politicians and the media. There are two main approaches to this, the watchdog and exchange models. 

   Proponents of the exchange model believe it best serves to describe the complexity of the relationship. It argues the interactions between politicians and media are largely co-operative. For example; the media are frequently communicators for the politicians, such as with government policies and party political broadcasts. There is a large amount of collaboration between the two in the task of transmitting messages to the public. The model points out that the two factions are closely intertwined, and have to work together to an extent. As Blumler and Gurevitch point out: 

‘Perpetual war, hostility, and obstruction would only impede each side from the effective pursuit of any constructive political communication task.’
 

   However the watchdog model - also termed the adversarial approach - states that normatively perpetual hostility should be exactly what the media strives for. The idea is the media monitors the behaviour of politicians, criticising them and making sure they are doing what the citizens elected them to do. It serves as a ‘fourth estate’ (the other three being the executive, legislative and judiciary) in the make-up of our democracy, and hold the other three arms to account. According to this model the media can be the primary means of stopping those in power manipulating their positions. Kieran argues:

‘The point of the press is to keep a watch on those in positions of power over us, in order to report what is actually happening and being done in our name.’

   This is all relevant to a study of the British Broadcasting Corporation (BBC) because as Britain’s original broadcaster, and its only fully non-commercial one – its normative role is to provide a service for the nation. It is the ultimate fourth estate mechanism, focusing on issues of public interest.

   With regards to the Hutton affair, the argument could be made that in challenging the government on the 45 minute claim, the BBC was attempting to fulfil its role in the adversarial model as a watchdog for the people – it brought an issue to the public attention which may otherwise have been swept under the carpet by the government.  

    This is not the first time the Corporation has covered stories against the will of the government of the day. As early as the Second World War, Prime Minister Churchill tangled with the BBC as he attempted to control their coverage, claiming they should be operating as a propaganda weapon for the government during times of crisis. 

   Similarly, during the 1956 Suez crisis, Anthony Eden was angry with the Corporation for the way they were attempting to portray an objective account. He even threatened to cut the BBC’s funding by £1 million after they allowed opposition leader Hugh Gaitskell his ‘right of reply’ to raise concerns about the military action. 

   In the 1982 Falklands war Margaret Thatcher was furious with the way the BBC was portraying events on an almost neutral basis, for example the use of ‘British troops’ when she preferred ‘our troops.’ 

   But as Horrie and Clarke claim, for Thatcher; 

‘…what was really unforgivable…was the BBC’s attempts to report the troubles in Northern Ireland as objectively as possible, instead of joining in as an arm of the war against terrorism.’
 This dispute had its roots in the Corporation’s decision to interview a member of the group claiming to have murdered Conservative MP Airey Neave, a personal friend of Thatcher. She was also angry at the actions of Panorama after its reporters were tricked into filming an IRA roadblock in Carrickmore, something which gave the misleading impression that the IRA were in control of the area. 

   The many disputes with the Thatcher government were damaging for the BBC and led to a series of changes at the corporation – something I will return to in my conclusion. As a publicly funded body the BBC went against the whole ethos of Thatcherism, and her commissioning of the Peacock Committee showed she would liked to have dismantled its existing structure altogether. Her government was not an easy one for the BBC to work with. 

   The change to a Labour government however presented new problems for the broadcaster. In New Labour the British media faced the most presentation driven, media savvy government the country has ever had. With its use of ‘spin’ and politicised special advisors, the government was almost obsessed with news management and controlling the messages in the media. It seemed the relationship between politicians and journalists was changing, with a feeling in the media that the balance of power was shifting firmly to the government. Opposition leader William Hague claimed this was being done unfairly in the case of the BBC, with Labour party supporters and donators Gavyn Davies and Greg Dyke being installed as Chairman and Director General respectively. 

   A 1998 study by Dalton et al found that people always tend to perceive the media as biased against their political party
, leaving journalists in a no-win situation; and despite accusations of ‘Tonies Cronies,’ perception of the BBC as infiltrated by Labour supporters did not stop the government finding room to criticise the Corporation. Particularly forthright with his complaints was Labour’s then Director of Communications Alastair Campbell, who frequently condemned coverage as being anti government. In order to understand fully the role of this key player in the whole Hutton affair, it is worth looking firstly at Campbell’s relationship with New Labour.

   Campbell was relatively late becoming interested in politics. After university he worked on a soft porn magazine called Forum and is reported to have been a gigolo.
 However, when he joined a traineeship for the Mirror in the early 1980s he met Fiona Millar – still his partner today – and became integrated into her highly political family. Her parents were politically active and strong Labour supporters. They encouraged Campbell’s interest in politics and educated him about the Labour party. His introduction included dinners with politicians as significant as Michael Foot himself. 

   As he increasingly worked on political stories for the strongly Labour supporting Daily Mirror, Campbell began to build a relationship with then party leader Neil Kinnock. While the rest of a largely Conservative press set about destroying Kinnock as a credible opposition through largely personal attacks, Campbell was unswervingly loyal and even assisted the party in by-elections by giving strategy and media advice to the Labour candidate. Clearly having an astute eye for power, Campbell made friends in the early days with Tony Blair, Gordon Brown, and Peter Mandelson.          

   Even by the 1992 election, although he was still working as a journalist, Campbell had become so integrated with the Labour Party that it was becoming difficult for him to report on it. Furthermore he was developing a hatred for the rest of his industry, who he blamed entirely for the 1992 election result, and has never forgiven for their demonisation of Neil Kinnock. 

   Under John Smith Campbell lost his position in the trusted circle of the Labour leadership, but though he was unhappy with what he perceived as a slow moving regressive Labour party, he continued to indirectly assist them with his attacks on the Conservatives, mounting a campaign of criticism against John Major as uncompromising as anything carried out against Kinnock. 

   Campbell was not in the political wilderness for long though. After John Smith’s death he was highly vocal in support of his old friend Tony Blair and was influential in his leadership campaign. Blair immediately rewarded this by offering him the job of his press spokesman. Peter Oborne – a biographer of Alastair Campbell – says: 

‘There is a strong sense in which he had been preparing for his latest attachment all his life.’
 

   This brief history is vital to an assessment of Campbell’s behaviour during the Gilligan affair on behalf of the government. Having been a trusted advisor and personal friend to the revolutionary arm of the party throughout the late 80s and early 90s, he can justifiably claim to have been with New Labour from the beginning. He is passionate about it and believes in it. But as strong as his respect is for New Labour, his past experiences as an ally of Kinnock fostered in him an equal loathing for the media. According to Oborne; 

‘…he dislikes political journalists with an intensity bordering on hatred.’
 

Both these factors are crucial to take into account when examining the Dr Kelly affair.

   As mentioned above, Alastair Campbell has often been vocal in criticising the Corporation for perceived bias in its reporting. This was the case well before the 2003 Iraq war. During the Kosovo crisis he was involved in a row with BBC Foreign Affairs Editor John Simpson. He accused the veteran reporter of being taken-in by Serb propaganda, and subsequently had to write to Simpson to apologise for criticising his coverage. 

   This was merely a minor incident compared to the levels of criticism Campbell dealt to the BBC during the build-up to and coverage of ‘Operation Iraqi Freedom.’

   The political climate at the time of the conflict was uneasy. For months it had seemed inevitable the government would make the decision to go to war, despite millions taking to the streets to protest against this. Reports claim Blair had agreed to support American military action over a year earlier after a meeting with George W Bush, but in a strongly anti-war atmosphere he knew the public would have to be convinced of the threat Iraq posed. Two dossiers were produced to this effect – the first being at the centre of the Dr Kelly row and will be returned to shortly – the later of which was controversial within days as it was revealed most of the information had been lifted from a university thesis. 

   This February dossier was damaging for a government already facing stiff opposition from parts of the press and large sections of the public. It led Alastair Campbell and other government figures to stress the importance of supporting British troops once military action began. 

   But like the Churchill, Eden and Thatcher governments’ before them, they did not feel the BBC was fulfilling this duty. The Prime Minister himself wrote to the Corporation complaining they were not presenting a balanced view of the levels of support and dissent, or making it clear to the viewers that its reporters were being watched over by Iraqi minders. Meanwhile, Greg Dyke has since maintained;

 ‘…the complaints from Campbell never stopped. They arrived on Richard Sambrook’s (the head of news) desk with regular monotony…we both came to the conclusion that Campbell had become obsessed with the BBC.’

   It is probably because of these many exchanges and the feeling within the BBC of being bullied, that when a complaint of serious substance came in it was not given the prominence it may have deserved. As Blumler and Gurevitch point out:

‘Those with a complaint to put like to feel that they are dealing with someone who is fair and sympathetic. Those receiving protests like to feel that they are dealing with a person of reason and common sense.’

It seems certain that neither party felt this way about the relationship, and the animosity came to a head two months after the war when Radio 4’s Today journalist Andrew Gilligan met the weapons inspector Dr David Kelly on the 22nd May 2003.

   Although the exact details of their conversation remain unknown and were of course the subject of a large amount of Lord Hutton’s investigations, it is accepted they talked at some length about Dr Kelly’s reservations over the government’s September dossier. While he was Gilligan’s only on-the-record source, the journalist felt the issue was of sufficient public interest to run anyway, as permitted under the BBC’s producers’ guidelines in ‘exceptional circumstances.’ 

   At 6.07am on Thursday 29th May Today presenter John Humphries conducted an unscripted two-way with Gilligan on the story.
 The defence correspondent made two key claims which became particularly contentious; these were:

‘…the government probably knew that that forty five minute figure was wrong, even before it decided to put it in…’

and quoting his anonymous source as saying: 

‘It was transformed in the week before it was published to make it sexier’

and added it happened at the ‘behest’ of Downing Street.
 Clearly these were serious claims, with the later implying underhand practice, and the former allegation accusing the government of deliberately lying. 

   Partly because of Gilligan’s ‘revelations’ the Foreign Affairs Select Committee (FAC) became concerned about whether the government had presented an accurate picture to Parliament of the case for war.
 Both Gilligan and Campbell were called to appear before their inquiry into ‘The Decision to go to War in Iraq.’ In his evidence Campbell was condemning of the BBC, and appeared to attack the totality of their Iraq coverage and integrity, which angered the Corporation. 

   Following a meeting on July 6th the Board issued a statement rejecting Campbell’s claims the BBC had an anti-war agenda, and continued to insist it was in the public interest to have broadcast Gilligan’s story. The significance of the BBC governors’ decision to stand by its journalism at this point will be returned to in a later chapter.

   On July 8th the Ministry of Defence (MoD) announced an un-named civil servant had come forward to say he had spoken to Andrew Gilligan. Through a process which will be discussed further shortly, the press became aware the man was Dr David Kelly. Subsequently Kelly was called to appear before both the Intelligence and Security Committee (ISC) and on live television before the FAC. Kelly told them he had spoken to Gilligan, but insisted repeatedly he could not remember the details of his conversation, and did not think that from what he had said he could be the source for the story. On the morning of July 17th Kelly told his wife he was going for a walk and left the house. The next day his body was discovered in woodland nearby. He had swallowed twenty nine painkillers and cut his left wrist. 

   This prompted the government to order ‘an investigation into the circumstances surrounding the death of Dr David Kelly,’ and Lord Brian Hutton was appointed to oversee it.

   He heard evidence over seven weeks in August and September, before retiring to write his report which was published on the 28th January 2004. 

CHAPTER TWO:
HUTTON’S VERDICT – A WHITEWASH? 

Pulling together the evidence from the inquiry demonstrates the first argument of this thesis - Hutton’s conclusions were not reflective of the evidence he heard. His conclusions can be found in the appendices, but a summary of them are as follows:

0) Andrew Gilligan’s central allegation – that Downing Street ‘probably knew’ the 45-minute claim was wrong – was unfounded.

1) It is not possible to reach a definite conclusion as to what Dr Kelly said to Gilligan, but Hutton was satisfied Kelly did not say that the government knew the 45-minute claim was wrong 

2) He was also satisfied Kelly did not even say the intelligence agencies did not believe it was necessarily true.

3) There were defects at the BBC, both the editorial system which allowed him to go on air without editors seeing a script, and the management system which failed to deal with the government’s complaints properly.

4) The Prime Minister’s desire to have as compelling a dossier as possible may have subconsciously influenced the Joint Intelligence Committee (JIC) to make the language of the dossier stronger than they would otherwise have done.

5) But the JIC were concerned to ensure the contents of the dossier were consistent with the intelligence available. 

6) The dossier could be said to be ‘sexed up’ if this term is taken to mean it was drafted to make the case against Saddam as strong as intelligence permitted.

7) There was no underhand government strategy to name Dr Kelly

8) The MoD was at fault in the way it dealt with Dr Kelly once his name was made public.

9) The MoD failed to tell Dr Kelly his name would be made public.
 

Critics have said about his findings:

‘The report could not have been worse for the BBC had it been written by Alastair Campbell himself.’
 

and

‘When Lord Hutton’s report was finally published on 28th January 2004 it fell on an astonished world, a genuine surprise even to ministers who could not believe their good fortune.’

   Clearly Hutton apportioned far more blame to the BBC than he did to the government, which surprised many political commentators. There seem to be some inconsistencies between the evidence heard and Hutton’s rulings.

   The evidence heard did show the BBC had made mistakes.  Perhaps the most damaging to Gilligan’s integrity was his admittance he had emailed David Chidgey of the FAC suggesting Dr Kelly was also the source for Susan Watts’ story and should be challenged on this. Gilligan admitted to Hutton he had not known this for sure, and apologised for making an error of judgment in sending the email. This was a clear mistake on Gilligan’s part and is something he deserves criticism for.

   Hutton’s criticisms in point 3 above are probably justified. The Today editor at least should have seen a script of what Gilligan was going to say with it being such a controversial matter. 
   Furthermore, evidence came to light in the inquiry showing internally the BBC was unhappy about Gilligan’s method of reporting (in particular an e-mail sent by Today editor Kevin Marsh to Head of Radio News Stephen Mitchell) yet this was not brought to the attention of Director of News Richard Sambrook or the governors, who continued to defend it publicly. In this respect it can be argued the complaints and editorial procedures were indeed defective – however Kevin Marsh was never called to give evidence, which seems unreasonable when Hutton drew conclusions from his actions. 

   Amongst the most damaging evidence was Gilligan admitting he had lost the original manuscript notes of his conversation with Kelly, and it emerged there were two versions of his computerised notes. The first did not contain Campbell’s name, the second which was created later, did. Gilligan also admitted he introduced the term ‘sexier’ into the conversation. This prompted Hutton to say:

‘I have considerable doubt as to how reliable Mr. Gilligan’s evidence is as regards what Dr Kelly said to him…’
 and to conclude as he did in points 1 and 2 above. 

   He did though describe Susan Watts as ‘an accurate and reliable witness,’ and during the course of the inquiry records of a conversation with Dr Kelly she had on May 7th were made public. In reference to the 45-minute claim her notes maintain Kelly said:

‘Mistake to put in…A Campbell seeing something in there…single source…not corroborated…sounded good.’

Therefore if Watts was considered a reliable witness, the fact she said Kelly had introduced the name Campbell to her would appear to support Gilligan’s claims Kelly had done the same with the Today journalist. 

   However, it does not suggest in any way Kelly said the government published the figure knowing it to be wrong. The fact Gilligan made this without evidence
 and attributed it to Kelly was probably the most damaging part of the affair to the BBC, and Hutton was right to criticise him for this. 

   However, the evidence published during the inquiry showed Gilligan was right about the exaggeration in the dossier:

   Alastair Campbell admitted he had chaired a JIC meeting about the dossier. It seems inappropriate for a Downing Street official to have such a role in a security services meeting, but Hutton made no criticism of this. 

    An email sent by a JIC assessment staff member to the intelligence agencies on September 11th concerning government comments on a draft of the dossier said:

‘…No 10 through the Chairman want the document to be as strong as possible within the bounds of available intelligence.’

Although not asking the intelligence agencies for false information, this pressured them to make the government’s case, which is not the job of civil servants.

   Hutton stated:

‘I am…satisfied that 10 Downing Street recognised that the wording of the dossier had to conform with the intelligence…’

   However, this is not reflected in the email sent on September 17th by Alastair Campbell to John Scarlett where he asked for a series of changes to be made in the language, such as:

‘again “could is weak - capable of being used - is better
.’’ 

To cite a specific example of a change requested by Campbell, a sentence in the dossier on 16th September 2002 read:

‘The Iraqi military may be able to deploy these within 45 minutes’ 

But by the 19th, when no new information had come in, it read:

‘The Iraqi military are able to deploy these within 45 minutes’
In terms of understanding, something which had been a possibility now read as a fact.              

    Evidence came to light during the inquiry showing Dr.Kelly was not the only intelligence official concerned about the dossier. Dr Brain Jones told Hutton he had serious concerns about how strong the final draft of the dossier was
, and that he had written to his line manager to point this out.  

    Despite all this evidence to suggest the dossier was indeed exaggerated, Hutton gave the government virtually no criticism for the way it was prepared. The government was not able to escape condemnation over its use of intelligence for long though. In February 2004 Foreign Secretary Jack Straw announced the formation of an inquiry to investigate the accuracy of the intelligence on Iraqi weapons of mass destruction (WMD,) and Lord Butler was asked to examine the government’s use of the intelligence agencies. In particular he was to inquire into how the JIC reports had been used in the dossier – and this was a crucial issue as it had been the first time an intelligence report had ever been made public. 

   The Butler Inquiry was published later that year, and made many criticisms of the way intelligence had been used, whilst going as far as to discredit much of it. 

Greg Dyke, interviewed for this thesis, maintains:

‘…a lot of the overall damage that would have been done to the BBC was saved by the findings of the Butler Report.’
 

   Butler reported that certain parts of the JIC assessments were omitted from the government’s dossier when they were actually very important, in particular the cautionary passages. These included:

‘...Iraq cannot indigenously develop and produce nuclear weapons; if sanctions were removed or became ineffective, it would take at least five years to produce a nuclear weapon…’
 and:

‘Providing sanctions remain effective, Iraq is unlikely to be able to produce a long-range missile before 2007.
’

   Crucially, although Butler said it was reasonable for the intelligence agencies to consider worst case scenarios,
 it should have been clearly stated that the intelligence was doing this:

‘We believe that it was a serious weakness that the JIC’s warnings on the limitations of the intelligence underlying some of its judgements were not made sufficiently clear in the dossier.’

   Butler also went on to add that in regards to the limitations of the intelligence, the way the government’s dossier was presented may have given the public the wrong idea. With the government’s clarification not all of the intelligence could be included for security reasons may have come the impression that:

‘…there was fuller and firmer intelligence behind the judgements than was the case…’

This is a serious criticism of the government, saying that (although not necessarily knowingly) the dossier had been misleading to the public.

   The public misinterpretation was probably compounded by the fact the JIC was the author. This gave the dossier a badge of objectivity and credibility, something the government benefited from as they tried to weaken public opposition to the war. Tony Blair accepted this criticism and agreed it led to too much weight being placed on the document.
 This is the exact fear that Hutton heard Dr Kelly, Dr Jones and others had had, and yet he failed to pull the government up on it.

   Also in contrast to Hutton’s verdict the government had no undue involvement in controlling what was included, Butler hinted at some outside influence in the drafting of the intelligence, calling up the first Key Judgment in the JIC assessment of 9th September 2003:

‘Iraq has a chemical and biological weapons capability and Saddam is prepared to use it.’

Butler said this:

‘…reflected a significant change from previous JIC judgments on Iraqi possession of chemical and biological weapons…we were struck by the relative thinness of the intelligence base supporting the greater firmness of the JIC’s judgements.’
 

This calls into question the reason why the assessments might suddenly have become so much stronger, and influence from Downing Street is a possible explanation. Hutton though maintained this was not the case, suggesting merely that the JIC may have been ‘subconsciously influenced’ by the Prime Minister.  

      Of course the aspect of the Butler Report most relevant to the BBC was what he concluded about the controversial 45 minute claim. Its meaning was largely misinterpreted by the public, who generally assumed it referred to long-range WMD when it actually referred to short range battlefield weapons, and the government never clarified this point. This is something for which the government should receive criticism, and did in the ISC report
. However in his report Butler was more critical of the intelligence services themselves for this, saying:

‘The JIC should not have included the ’45 minute’ report in its assessment and in the Government’s dossier without stating what it was believed to refer to.’

   Overall it is clear Butler’s main criticism, of both the government and the intelligence services, was that the intelligence may often have been over-cautious and used to demonstrate a worst case scenario without clarifying it was being used in this way, or indeed what it referred to.  

   The reason Hutton failed to make the same condemnation of the government was because of the terms of reference of his inquiry. These were limited to investigating the circumstances surrounding the death of David Kelly, not to examine the validity of the dossier. The government set these terms of reference and Hutton chose not to widen them in his report, despite much of the evidence heard being applicable to the broader issues of the dossier. The judge was insistent that it was not part of his remit to decide which sort of weapon the 45 minute claim referred to. But surely if he was criticising Gilligan’s allegation the government knew this claim was wrong it should have been a crucial part of Hutton’s investigation? Throughout his reporting, Hutton was highly selective about which evidence he drew his conclusions from, and this is a prime example.

   One of the most surprising findings of Lord Hutton was his conclusion there was no underhand strategy by the government in naming Kelly. The naming strategy itself involved a process whereby if the press put the correct name to a government press officer, the press officer would confirm it. This led to a situation where journalists were phoning the MoD and reading out lists of names until Dr Kelly’s was confirmed. Therefore it was the MoD, not the BBC, who were responsible for naming Kelly, and furthermore they took an hour and a half to warn him they had done so. A psychologist told Lord Hutton at the inquiry the public disgrace Kelly had experienced was without doubt a large factor in his suicide, and so the MoD were extremely fortunate to escape more blame from Hutton for exposing him. 

   As to whether the strategy was underhand – the government clearly felt it had something to hide, with Blair originally claiming:

‘I did not authorise the leaking of the name of David Kelly. Nobody was authorised to name David Kelly...’

but admitting in his evidence he had attended the meeting where the naming strategy was decided upon. Evidence from an entry in Alastair Campbell’s diary recording a conversation he had with Geoff Hoon in which they agreed it would ‘fuck Gilligan’ if Kelly was revealed to be his source
 suggest the government was keen to release Kelly’s name quickly.  

 According to an interview for this research with Political Communications scholar Bob Franklin;
‘What we know post-Hutton…is most of what Hutton said was completely untrue. He was selective with the evidence and no-one puts any weight on it. What you had was a Teflon coated government, no charges stuck.’

   Much of that which was particularly damaging for the government was left out, and whenever there was room for interpretation Hutton consistently did so in a way that favoured Downing Street. For a government obsessed with image control he looked an astute appointment.

   However, public reaction to the report soon changed that. The following day’s press featured splashes such as the Independent’s large, mostly empty, white space on its front page containing just the word ‘Whitewash.’
 One of the greatest problems for Lord Hutton was of his own making; the unprecedented open style of his inquiry. He had allowed almost all of the evidence to be made known to the public through the official website, meaning people inevitably made their own judgments from what they had seen, and these did not always fit with his – so he brought informed criticism on himself.

   Various opinion polls conducted in the days and weeks following the Report showed the public were dismissive of its findings, with 56% of people questioned by YouGov in the Telegraph two days later saying it was ‘a whitewash.’
 These also suggested they remained distrustful of the government, with an ICM poll showing 54% of people said Tony Blair’s reputation had deteriorated despite being vindicated in the report.
 Even more worryingly for the government, an NOP poll in the Evening Standard reported the day after Hutton that 33% of people questioned felt the verdict had made them less likely to vote Labour in the next general election.
 Increasingly it seemed like the government might have won the battle but lost the war.
  Lord Butler’s findings only served to compound public feeling that the dossier was another example of government spin, and that they had been manipulated. Even former Foreign Secretary Robin Cook said:

‘It was propaganda. It was not an honest presentation of intelligence.’
 

   Spin had already proved a serious problem for New Labour, not least with the controversy surrounding the ‘dodgy’ February dossier which had been lifted from a university thesis. Another example is the infamous case of special advisor Jo Moore attempting to ‘bury’ bad news on 9/11, and so the word and its negative connotations were already causing trust issues with the public. Bob Franklin goes as far as to say:

‘…Blair is now completely mistrusted…the lack of trust cost Labour 60 seats (at the election.) It’s a cliché but it’s true: spin for Labour has become what sleaze was to the Conservatives. This complete breakdown in trust leads to civic disengagement.’
  

   Franklin then believes the after-effects of this affair are both wide ranging and serious, and it is easy to see why many critics, journalists and members of the public have little faith in Hutton’s report. Because of the mistakes made by the BBC, and Gilligan in particular, public perception of the Hutton Inquiry as a whitewash may be simplifying the issue to an extent. However, the government also made serious mistakes, and Hutton overlooked nearly all of these. There was a lot of evidence to corroborate Gilligan’s story - not least the later published Butler Report - but even at the time of Hutton it was apparent other intelligence officials had said they were worried about the use of intelligence, and Susan Watts’ had a recording of Kelly expressing concern about Number 10’s role and mentioning Campbell. As Gilligan put it in his resignation speech:

‘…the BBC collectively has been the victim of a grave injustice. If Lord Hutton had fairly considered the evidence he heard, he would have concluded that most of my story was right.’

   Meanwhile weapons of mass destruction had still not been found in Iraq, and on the day Lord Hutton reported, Dr David Kay – former head of the Iraq Survey Group - was explaining to Washington he had stepped down from his post searching for WMD because: 

‘I don’t think they existed.’

CHAPTER THREE:
 THE REVERBERATIONS FOR THE BBC

   It could be argued in the aftermath of the Hutton affair that the BBC had done its job. The whole nation now knew about the unreliability of the 45 minute claim, and probably would not have done without Gilligan’s broadcast. Much of the evidence heard by Hutton, and that later published by Butler, backed up the journalist’s story, and public opinion polls taken at the time showed the public were distrustful of the government for the way it had presented its case for war. On the surface this looks like a prime example of a broadcaster performing its watchdog function, and the BBC’s standing in the eyes of the public seemed to have increased. Opinion Leader Research suggests the Corporation was actually viewed more positively because of the affair. Its joint chief executive Deborah Mattinson said:

‘The BBC has emerged very well, very positively from the whole affair.’

Ian Burrell of the Independent explains:

‘…the Hutton episode has in fact bolstered confidence in the Corporation, as people have become more conscious of how much they value the institution and its independence.’

   78% of respondents in the Independent said the controversy had made ‘no difference’ to the amount they trusted the Corporation’s journalism
. Meanwhile a survey in the Guardian suggested three times as many people trusted the BBC to tell the truth as trusted the government.
 

As Greg Dyke puts it:

‘The battle over Hutton was so fierce that the public had to choose between the politicians and the BBC. The polls make it very clear that, overwhelmingly, they chose the BBC.’
 

   Most BBC employees meanwhile were unrepentant, and the day after Hutton reported the Telegraph carried an advert: ‘The Independence of the BBC,’ a full-page statement paid for by staff from all levels voicing their determination to continue ‘independent and rigorous BBC journalism.’
 They were adamant the fallout of the Inquiry should not change the BBC’s role in British society. 

   But despite all of this support I argue the BBC went on to over-react to the report, behaving as though it had been completely in the wrong, and bringing a series of reforms upon itself which should not have been necessary. 

   The fallout at the Corporation was massive from the first few hours after Hutton reported. Within two days the BBC had lost both its Chairman Gavyn Davies and Director General Greg Dyke, while the men who temporarily replaced them - Lord Ryder and Mark Byford respectively - issued a televised apology for what had happened, something Dyke is critical of:

‘It was pathetic…it makes everybody shudder.’
 

   This apology and apparent backing-down by the BBC seniors was particularly surprising after they had agreed to stand so firmly behind Gilligan’s story during the fallout of the previous summer. Although many critics were denouncing Hutton’s findings as a ‘whitewash,’ the BBC appeared to be accepting them and going back on the promise to protect its journalism. This apparent capitulation to the government angered many BBC staff, but the situation continued to get worse. 

   In light of Lord Hutton’s criticisms, acting Director General Mark Byford set up an internal review into the editorial lessons the BBC should learn. The concept of the Neil Report was unpopular with staff from the outset, with it being described as the Corporation’s Guantanamo Bay. At a difficult time for the broadcaster, when its staff and management needed to pull together, many felt they were instead being subjected to a ‘witch – hunt.’

   Its findings were announced in June 2004. The entire Neil Report can be found in appendices, but the key point made was the importance of impartial and unbiased reporting to allow the viewers to trust the Corporation’s journalism. Neil set out five basic editorial values for BBC journalism:

1) Being truthful and accurate   

2) Serving the Public Interest

3) Being impartial and offering a diversity of opinion

4) Being independent of state and partisan interest

5) Being accountable to the public 

It was stressed there should be no compromise on these principles - journalists should be driven by them at all times.

   Although the panel insisted they did not aim to apportion blame, some points were clearly directly in response to errors they felt Gilligan made. For example:

· More attention should be paid to being accurate and precise in BBC journalism, and for this accurate note-taking is critical. 

· Serious and potentially defamatory allegations should be put to the person/body involved in time for a considered response before transmission.

· Journalists should not make serious allegations in live two-ways.

· The BBC should avoid reporting allegations from third parties, as the public are likely to regard them as being made by the BBC itself.

· On-the-record sources are strongly preferred for stories.

· BBC journalists should not write newspaper or magazine current affairs columns. 

   While Gilligan’s practices can be seen reflected in all the above recommendations, what they signal more critically is a change in all journalism at the BBC. When the Neil Report was published the BBC Governors said they would be implementing all of the recommendations in full. This means theoretically the BBC will no longer be reporting allegations that come from a third party, which is surely the whole ethos of journalism? Reporting only what journalists themselves know will severely limit the news department’s output. Furthermore, obtaining sources in the first place will become a lot more difficult if they are required to go on the record. For centuries journalism has relied on people offering information under the condition they will remain anonymous. Journalists may well find their regular and reliable sources being far less helpful under these new practices.
    The other short-term reaction by the BBC was the decision to send all its journalists to attend a special seminar called ‘Sources Scoops and Stories.’ This was a half day training programme, commissioned shortly after Ron Neil reported, which refreshed staff as to best practice when undertaking a story. This near immediate reaction from the Corporation’s management saw 8,500 people go through the course in just five months
. However, Mark Byford argues this was not just a panic response to the recommendations of the Neil Report, but something which benefited BBC journalism, and he revealed 74% of staff said they would amend their behaviour because of the training.
 

   In fact when interviewed Byford was very positive about the Neil Report generally, citing the new focus on the five core values it outlined as the biggest change on a day to day news level at the BBC.
 However, Greg Dyke feels there has been a more negative effect of the affair, saying that combined with the upcoming Charter Renewal, it has led to a situation where:

‘A few of them are definitely running scared at the moment.’

   Bob Franklin is even more negative about the current state of BBC journalism, saying of the Neil Report:
‘…the BBC said: ‘we’ll all be good boys, we’ll go back to basics, and we’ll retrain our journalists.’ And I’ve spoken to people at the BBC who say the amount of timidity in the newsroom now is atrocious.’

   Byford reacted angrily to this argument, calling it ‘absolute nonsense’ and saying revealing things is what journalism is about. He used the BBC’s election coverage (such as the Paxman interviews and the leaders’ Question Time) and the fact the 10 O’clock News was named best news programme by BAFTA and the RTS, to illustrate his point. 
   Franklin though called upon a specific incident from the election coverage, discussing how documents leaked from the Attorney General’s office to the BBC were not immediately covered; meaning Channel 4 broke the story. He believes before the Hutton Report BBC news would have had no hesitation in running the story. Furthermore investigative pieces may now be sent to the subjects of a story ahead of broadcast so they can comment on them.

   All this followed an interview Byford gave to Radio 4’s Feedback in the wake of the Hutton Report when he said it was not appropriate for the BBC to be trying to break exclusives regularly.

This clearly angered many journalistic staff at the Corporation, who regarded that to be exactly their job as journalists for the world’s ultimate public service broadcaster. In an interview with the Independent, one television producer said:

‘Caution is official policy…Everything we do has to go through Editorial Policy. They are no longer issuing guidelines, they are issuing instructions.’’

    Byford admitted Hutton may have impacted on editorial decisions at the Corporation, saying something the BBC had taken away from the affair was the realization that being partly right was not enough. He argued that in providing the best broadcast journalism in the world, the ideal is to be first and right, but being right was more important than being first.
 Therefore it would seem even if there has not been a noticeable change on a day to day news level, the over-all philosophy of BBC journalism has become more cautious. Despite Byford’s determination BBC journalism will continue as strongly as ever in the wake of the Hutton Report, all of these changes are likely to hinder investigative journalism hugely.

   Almost as if it were accepting full responsibility and malpractice over Kelly, the Corporation was certainly eager to implement change. During the past year nearly all of Neil’s recommendations have become a noticeable reality. 

   In summer 2004 the BBC announced it would be overhauling its complaints procedures, with Director General Mark Thompson saying:

‘There will be a greater willingness at the BBC to admit mistakes and where appropriate put things right.’

   The broadcaster admitted its complaints procedures were not clear or particularly effective for the public, and pledged to publicise through its television, radio and online mediums, the steps to take to make a complaint. A new section of the BBC website has been launched where all complaints received and action taken will be logged. All errors and corrections are also to be published on this site. 

   The decision was also taken to introduce a ‘red flagging’ system for very serious editorial complaints, to enable the respective issues to be fast tracked. This is probably the kind of action which should have been taken following the government’s complaints over the Gilligan story, as the evidence heard during Hutton suggests it was the perceived inaction on the part of the BBC which angered Downing Street. The BBC has been at pains to point out however that it will be the nature of the complaint, not the person making it, which will give a complaint this status. This is part of the Corporation’s effort to appear more approachable to the public generally and not just appease the government. The complaints reforms also see a new weekly current affairs feedback programme NewsWatch on BBC News 24, and the introduction of a position for Head of Complaints.

   A further step taken by the BBC in response to proposals in the Neil Report was the decision to introduce an industry-wide BBC College of Journalism bringing together the training needs of the various BBC divisions because:

‘At the heart of the BBC’s journalism is a well trained journalistic workforce. In a fast-changing world, life-long training at every level is vital.’

   Alex Gerlis is head of BBC journalism training and development, and has been heavily involved with the development of the college. He explained exclusively for this thesis how it will work in practice.
 The college will be for all journalistic staff of the BBC, which including those working in sports journalism will encompass around 8,000 people.
 The most likely method of training will be for specialists within the industry to do the training initially, but with some staff members being trained up to themselves deliver the sessions in the future. Gerlis believed this was the best way to get such a large number of people through the system, and argued the method had worked well with the half day ‘Sources, Scoops and Stories’ course in the initial wake of the Neil Report. Although the decision has not been finalised, it is likely actual qualifications will be gained from the college, and these will be geared to the individual – a researcher for example will require different training to an editor.

   Despite the suggestion of Neil to make the college residential, it will instead be a virtual college, where staff will receive ongoing training as necessary. Gerlis explained the Corporation had taken this decision because of both the cost and negative effect on newsrooms of frequently sending staff away to a residential training college. The staff were also unhappy at the idea of spending time apart from their families to retrain, but Gerlis insisted the general response to the college has been good:

‘…a lot of people think it is a good idea. Absolutely no-one can turn around and say ‘I know everything’… No doubt there will be people who come out of the woodwork and moan…but there is a whole range of other professions with ongoing training and development. I think the idea that journalists should somehow be exempt from that will become increasingly weird.’

   The BBC is hoping the college will leave its journalists better informed and confident in their stories, with an outcome of more engaging, original and investigative journalism.
 However, whilst from one perspective the BBC should be applauded for openly admitting its problems and attempting to learn from them, there are obvious negative connotations – as with the Neil Report the staff may see the college as admittance they are not good enough. The fact every single member of the journalistic staff must be retrained displays again the radical steps the Corporation has taken in the wake of the Hutton Report. 

   Another factor has come into play since January 2004 which may have damaged morale at the Corporation. The decision was made to make far wider changes to the BBC, beyond the recommendations of the Neil Report. 

   In the weeks of analysis about the BBC following Hutton, criticisms which had always existed were again highlighted as the broadcaster decided it was necessary to make amends. The Corporation has often been accused for example of being too focused on London, and so it was announced in December 2004 that major productions including sport, Children’s BBC and Five Live would be relocated to Manchester at a cost estimated at £600 million and at least 3,000 jobs.
 Peter Salmon will run this department, acting like a ‘Director General for the North.’ 

   Announced in December 2004 were several other plans for the Corporation. The biggest drive was to invest more money in high quality programming, and Mark Thompson described the BBC as aiming for:

‘More quality, more ambition and more depth than…from any other broadcaster.’

   Theorists of the Convergence Hypothesis describe how increasingly public service broadcasters have come to resemble their commercial counterparts.
 At a time when in the aftermath of Hutton relations with the government were already strained, the BBC was aware it had to avoid this pattern, and £355 million was pledged to invest in areas such as science, history, drama, specialist factual and news and current affairs.

   The problem is such funding could only be provided with cutbacks elsewhere, on a fairly dramatic scale. The non-programme making departments will see the biggest effects, with 2,500 jobs to go from the 6,000 ‘Professional Services’ staff (which includes marketing, finance and HR amongst other things.) However, also being implemented are 15% ‘efficiency savings’ across all programme making departments – meaning across the board budgets will be reduced by 15%. Most of these changes are being made to areas introduced and increased by John Birt, the more ‘business’ side of the BBC, ironically to appease the Conservative government of the time.

   These proposals greatly angered staff, who felt the cuts would cause huge damage in the short and medium terms, leaving the BBC understaffed and dropping in quality. On May 23rd 2005 the journalists staged a mass walkout, leaving freelancers and the few staff willing to cross the picket line to cover the news and current affairs for 24 hours. The consequence was rather disorganised television news on BBC 1, and pre-recorded comedy and drama through much of the day across the radio services. At the time of writing a truce appears to be underway at the Corporation, but staff are considering more walkouts later in the year. 

   So what damage has Hutton combined with the subsequent Neil Report and the later cutbacks done for morale at the BBC? Mark Byford admits there is a problem in this respect. However, he does not believe the Kelly affair is the cause so much as the overall reform of the Corporation: 

‘…if you are managing changes on the scale we are at the moment, obviously morale will suffer. We are having to make changes, and change breeds uncertainty, which can breed concern.’

   I would argue however this is one and the same thing, as all of these changes are being made in response to Gilligan’s story and Hutton’s criticisms. The BBC, despite much of the evidence and the majority of the public supporting them, has introduced a massive overhaul to all of its journalism. Its Deputy Director General however stands by the reforms, saying they were constructive and sensible in responding rightly to the mistakes made, because audiences will trust the BBC more for admitting them. He also argued the changes implemented by the Neil Report will have a long lasting positive legacy, and said:

‘It was a constructive, well run, far- reaching report which made sensible recommendations and we will continue to implement it in full.’

CHAPTER FOUR: 
 THE FUTURE OF THE BBC

The Charter Renewal:

    It is clear the months following the publication of the Hutton report brought a great amount of upheaval to the BBC. However, another cloud loomed for the broadcaster, as all of this took place in the context of the charter renewal due in 2006. In this respect the timing of the Kelly affair could not have been much worse, with the Corporation weakened and on the political back-foot at a time when it needed some clout to negotiate its corner in the renewal process. Political commentators and many at the BBC feared the government would use the Charter Renewal as payback, and that the controversy over Hutton may even lead to the Corporation losing the licence fee. 

   However, despite the broadcaster’s weakened position on entering the negotiations, the Culture Secretary Tessa Jowell was insistent from an early stage the outcome would be a strong BBC independent of government. In retrospect the government say Hutton had very little effect on the renewal process. Matthew Hill from the Charter Review team explained for this research how the government was determined to make the review objective and open because of expectations people had about punishment for the BBC. However, he added: 
‘Yes we were conscious of the environment when we were formulating these proposals, but I don’t think we would have come to a different conclusion if Hutton had never happened.’

   However, in the months following the publication of Hutton the BBC was very wary about how it would all effect the government’s decision on the licence fee, and began to work on making a case for maintaining it. On 29th June 2004 Chairman Michael Grade published ‘Building Public Value – renewing the BBC for a digital world’ the broadcaster’s contribution to the charter renewal consultation process. It offered their ideas and promises for the future of the Corporation and its role in the digital world, and its recommendations appear in large part to have been made to appease the government.

   At the heart of the document was a nine point manifesto of promises which included a commitment to assist the government and public with the digital switchover, moving staff and funds outside of London to make the BBC more representative, and to create public service opportunities outside of its programmes (such as the popular Big Read initiative.) The paper stressed the importance of the licence fee to maintaining an independent and universal BBC, but promised to cut the cost of the system by modernising collection, and also to consider options for reducing the cost to poorer households. 

   However, probably the most significant promises of the document were the ‘bold’ proposals to revamp the system of governance. The reforms aimed to put greater distance between the Board of Governors and management – something doubtless influenced by Lord Hutton’s criticisms about the relationship.

   Building Public Value proposed the introduction of a Governance Unit to support the Governors, which would be totally independent of management. It would contain staff with a variety of specialist expertise to advise the Governors. The management side of the BBC would have no involvement in this unit. It also recommended a greater use of independent external advisers to provide outside opinions. The paper states:

‘As a result of these changes, we believe the Board of Governors will be better equipped to act – and be seen to act – independently of management.’

   These proposals were submitted to the Department of Culture Media and Sport (DCMS) to be considered as part of their consultation on the Charter Renewal. The government also undertook a large public consultation using focus groups, public meetings and opinions polls as part of its review.

   When the green paper was unveiled on March 2nd 2005 it brought both good and bad news for the BBC. The key point was the confirmation that the Corporation would be granted a new Charter from January 1st 2007, to run for ten years – despite speculation it would only be five. 

   One recommendation of the Green Paper was to widen the BBC’s remit, and it listed five purposes for BBC services to fulfill. These were; sustaining citizenship and civil society, promoting education and learning, stimulating creativity and cultural excellence, representing the UK across its nations and regions, and bringing the UK to the world.
 These missions were broadly in-line with those set out in the Building Public Value document. 

   Similarly the DCMS concurred with the BBC’s assessment that money was being wasted on the collection of the licence fee, and said it would review how the procedures could be refined. 

   Another section of the Green paper taken from Building Public Value was the requirement for service licences to be issued for all BBC output, to be granted only if the programmes are fulfilling their budget, remit and performance targets.

   However, Michael Grade’s suggestion of handing responsibility for setting the licence fee to an independent body was not taken up. Matthew Hill explained this was because of a need to achieve a balance between the broadcaster’s democratic function, and scrutinising its behaviour. The public willingness to pay for the BBC is finite, and someone needs to keep a check on the BBC and how much is spent. The control of the licence fee is the obvious way to do this, and is a task he argued the government were best placed to undertake.
 Interestingly, this leads to a slightly strange situation whereby the BBC feel they are keeping a check on the Government, but the Government, in holding the power over its funding, is doing the same to the BBC.

    In the wake of the Hutton Report and his criticisms of the governors being too close to management, much of the charter renewal debate centred on how the BBC would be run, and a large proportion of the BBC’s proposals focused on this. However, as she published the Green Paper, Tessa Jowell praised these steps to separate governors and managers, but said they did not go far enough. Instead the government planned an even greater overhaul of the system which allows the same body to both regulate and run the BBC. 

   If the forthcoming White Paper is approved, the BBC board of governors will be scrapped. They will be replaced by a new body known as the BBC Trust, whose ultimate responsibility will be regulating the Corporation. It will be responsible for the licence fee and accountable to the licence fee payers, and headed by current Chairman Grade. In parallel will be created a new, entirely separate, Executive Board containing some non-executive directors to manage the Corporation, tasked with delivering the BBC’s services within the framework set by the Trust. The Trust will hold the Executive Board to account for its performance, and it in turn will be fully accountable to licence fee payers.
 

   The DCMS say this change was necessary, as the current system had been in place since 1927. When interviewed Matthew Hill pointed out Britain is no longer as it was then, and it is difficult to find any public or private companies run with a set-up such as the conflicting dual responsibilities the Board of Governors had. 

Funding:

   The licence fee is to continue as the method of funding for the Corporation, with the government describing it as ‘the least worst’ option. However, the paper warned the licence fee may become unsustainable beyond 2016, and stated there would be two reviews during the Charter period, one into whether the income should be shared with other public service broadcasters, and the other into alternative funding methods. 

   But what are the alternatives? There are three other options. The first is direct government funding from taxation, something the government is keen to avoid. Hill says this would destroy the independence of the BBC because they would be constantly dependant on the Treasury to allocate funds, and may suffer cutbacks to finance other areas.
 Another point worth making is under the current system people can choose not to get a television and therefore pay no licence fee, but with general taxation the option of not paying for the BBC would disappear.  

   The second funding option is advertising. But research from the DCMS suggests one of the things the public most likes about the BBC is the lack of advertising.
 And as Nicholas Garnham has pointed out, the viewer may lose out through this method:

‘…since the paying client is the advertiser not the viewer, evidence shows that the resulting programming diverges significantly from that which would maximise consumer satisfaction.’

   Furthermore, there is only a limited amount of advertising to go around. If the BBC began to take adverts its commercial rivals would see a significant dip in their revenue, leaving the entire market struggling for money.

   If neither of these options are desirable, the only other is to fund the BBC through a direct viewer subscription, as was suggested by the Peacock Committee in 1986. It could be argued, since there is now a direct purchasing link between producers and consumers, viewers should be able to choose to pay for the BBC. Bob Franklin believes this is the eventual route the Corporation will travel down,
 but the DCMS would not commit itself one way or the other:

‘…the world is changing extremely fast in terms of culture, society and technology. You can see a world where things are delivered on a one-to-one basis…by broadband, personal video recorders and digital television…so the function of the BBC may change over the next ten years, so it is impossible to make any promises.’
                                                                                                                   

   However, if it were to be funded in this way the BBC would essentially no longer be a public service broadcaster. One of the defining elements of this is universality (although of course this will be lost anyway for those who do not take part in the digital switchover) but under subscription it is estimated 30% of the poorer viewers would be excluded.
 Mark Byford believes in only providing for the needs of those paying the subscription, the whole ethos of the BBC would be destroyed. Furthermore the BBC would not be accountable to anybody, and would have no requirement to uphold any programming standards. It would fully enter the drive for ratings and viewer choice would decrease. 

   It appears the government is right, at this moment in time the licence fee is undoubtedly the ‘least worst’ way of funding the BBC.

Reaction:

    The primary concern for the BBC was being granted another Royal Charter, funded from the licence fee. This objective was met by the government, and the BBC for the most part was happy with the Green Paper. Mark Byford welcomed a document which;

‘backs the notion of a strong and independent BBC’

and admitted the changes to the governance were necessary. 

   However, several proposals for reform suggested in Building Public Value were overlooked by the government, and of particular note was the decision to supersede the Corporation’s plans for its board and management. This may have come as a shock to an organisation which I would argue only made the suggestions in order to appease the government in the first place. Byford admitted there was some disappointment over this at the BBC, and the governors would have liked more of a chance to show their proposals for reform could work. 

   Nevertheless, reaction to the Green Paper has been muted, but largely positive. The Department of Culture Media and Sport is currently finalising the subsequent White Paper, due to be released at the end of the year. If the bill does, as is expected, pass through the House largely unchallenged, the future for the BBC as a strong independent public service broadcaster seems secure for the next decade at least, despite the way Hutton weakened the Corporation’s position. 

The Digital Future:
   Another problem caused by the fallout of Hutton is the BBC is now on the back-foot going into a period of much upheaval and competition generally in the broadcasting market – the digital switchover. The importance of this event to the future of the BBC became a recurring issue throughout my research, with all of my interviewees mentioning the subject (the government’s vision for the BBC in the digital future can be found in the transcript of the Alex Gerlis interview – see appendices.)

   Greg Dyke believes the BBC is well placed for the digital world with its participation in Freeview, something he maintains ITV were offered the chance to be partners in but declined
 – which is unsurprising given the massive failure of its digital company ITV Digital. 

   However, not everyone was so positive. Matthew Hill from the DCMS admitted to concerns for all levels of public service broadcasting in the digital age because of the end of spectrum scarcity. Analogue television waves are in short supply and extremely valuable, so when the government grants the licences for them they impose certain public service obligations in return such as religious and regional programming.
 In this respect all five analogue channels in Britain are public service broadcasters, and theorists such as Nicholas Garnham believe this system is justified.
 Digital waves however are essentially infinite, making them less valuable. This makes it difficult for the government to impose any conditions on the use of the waves, meaning public service broadcasting will decrease. Although of course the BBC can still be called upon to fulfil these obligations because of the licence fee, this will lead to the problem most widely talked about in the context of digital – the dumbing-down of multiple channel television. 

   With a plethora of digital channels broadcasting populist programming, the BBC will continue to see a fall in its viewing figures as people switch to these channels. And after it drops below a certain level many critics argue the licence fee will no longer be justifiable. Bob Franklin argues this level is 30% of the audience, and said:

‘…the BBC is competing for an audience…people will say ‘‘why are we paying £122 for this when we have 500 other channels on subscription?’’

    Programmes such as Celebrity Love Island and the X-Factor will always pull in large audience numbers, but do not really fit with a public service remit. This is the ultimate Catch 22 situation for the BBC. The terms of its Royal Charter require it to undertake public service obligations by broadcasting high quality, high risk (in terms of audience) and alternative programming. However, in order to justify the granting of this charter it needs to be attracting a significant proportion of the viewers – as Siune and Hulten argue, there can be no public service without a public.
 Its future programming strategy is crucial to how it deals with this problem in the digital age.

   Matthew Hill admitted the BBC faces a problem in this respect, but pointed out:

‘Good audiences and good programming don’t have to be mutually exclusive; in fact one should drive the other.’

He said the government had always been clear that the BBC’s job is not just to broadcast minority programming no one else will take on. The Corporation can make programmes solely to be entertaining, provided they have other qualities. He used the example of Doctor Who, which he said was well-made, engaging and challenging whilst still attracting large audiences. Another programme which was educational, entertaining and hugely popular was Walking With Dinosaurs. These programmes show the problem can be overcome, but it will take much work and investment by the BBC, and already this has led to the strikes discussed above. 

   However prepared the BBC might be for the digital age, it will undoubtedly be affected in many ways by the switchover, and at this moment in time no one really knows to what extent. Alex Gerlis summed the situation up well quoting Bill Gates:

‘‘People always overestimate the ability of technology in the short term, but underestimate it in the long term.’’It is all moving in a direction people don’t really know, and the BBC is trying to take into account enormous changes.’

   By the time of the next charter renewal in 2017 the broadcasting world will be a very different place. It will be interesting to see what the future holds for the world’s ultimate public service broadcaster. 

CONCLUSION:

   After examining the events of the Hutton Inquiry, the Report itself, and the implications for the BBC; it is worth summarising these issues.

   It is important to highlight the most serious consequence of Gilligan’s story – a government scientist lost his life. Dr David Kelly was a peaceful weapons expert who felt so pressured by events he chose to end his own life. For this, the whole affair cannot fail to have left a nasty taste not just in the mouths of everyone involved, but the general public more widely. 

   For politics, despite a report which largely cleared the government of wrongdoing, the evidence discussed in the previous chapters makes it clear mistakes were made on both sides. This is reflected in some opinion polls, with more than a quarter (29%) surveyed in the Daily Telegraph in February 2004 saying they do not trust either the BBC or the government
. Subsequently it is an issue of concern as to how this might negatively affect the future relationship between the politicians, the media, and the general public. Bob Franklin feels the subsequent drop in public trust is extremely bad for democracy, because it leads to civic disengagement. He argued:

‘…people don’t believe a word politicians say, and it has affected the way they relate to politics in three ways: they are less interested in it, they know less about it, and they are less likely to be engaged by it.’
 

   This potentially leads to a situation where the public pay no attention to politics, and the relationship between government and governed becomes more uneven, with the flow of information and power (as discussed in chapter 1) being increasingly one way. 

   And although theorists such as Robert Putnam have blamed this civic disengagement on the media
, Franklin believes it is the politicians who are at fault. Discussing the centralisation of government power, typified by the expansive role of the Prime Minister’s Press Secretary, he argued controlling the message has become far too important, and politicians are evasive and drawn into manipulation strategies frequently. 

   This is something Blair’s government has been criticised for since its early days of office, and one consequence of Hutton – if public opinion polls are anything to go by – is the British citizens more widely began to notice this.

   Finally the consequences for journalism should be considered. The danger is the reverberations of the Hutton Inquiry may discourage journalists in Western democracies from being adversarial. For the media to continue to be our ‘fourth estate’ it is important they feel confident in pursuing revelatory journalism without fear of undue punishment, and the attacks the BBC received by the government and in Hutton’s report are not encouraging for the rest of the industry.

  Political Communications expert Bob Franklin says the events of the Hutton affair may just have been the symptom of a serious underlying problem in this respect. Tony Blair’s government ‘fed’ the media and the public these two dossiers to make a case for military action in Iraq, and until experts such as David Kelly began speaking out against these, they were largely accepted. Franklin believes the media are becoming far too ready to accept and report what the government says, in particular when they feel under pressure:

‘…when they are understaffed and short on time, that is when the fourth estate comes too much to depend on the fifth estate of government PR. The whole of the fourth estate goes down the tube – they become a conduit for a government tidal wave of information…One becomes increasingly sceptical of journalism as a fourth estate, and when people like John Pilger and Robert Fisk…make a pipsqueak of criticism, all the apparatus will shit all over them.’

   The Hutton affair perfectly illustrates this point. It raises worrying questions for the future of democracy if those in power are to continue acting like big brother to those who try to speak out against them.

   As for the BBC itself, with the support of its owners – the British public - it seems on the surface to have emerged remarkably well from Hutton. As its former Director General put it to me:

‘What happened showed that when it comes to a bust-up between politicians and the BBC, the public instinctively supported the BBC.’

   The man who replaced him, Mark Byford, cites several reasons for this; firstly the British public own the BBC and are all touched by it, but more importantly they see it as part of the cultural fabric of the UK and value its independence. These attitudes usually lie dormant but were brought to the surface when it was perceived as threatened during the Hutton affair.

   Certainly public reaction was supportive of the BBC, so it is unfortunate the management and governors did not respond in kind. In the initial wake of Gilligan’s story the BBC stood by it, and refused to back down under criticism from the government. Whatever practical miscalculations Gilligan made, the Corporation’s management and governors were standing up for what they believed in – the right and importance of the BBC challenging the government on behalf of the people of Britain and the world. This is something for which they should be congratulated, not criticised.  

   It was demonstrated in Chapter 4 however how the BBC has taken drastic and decisive steps since Hutton reported to not only go back on its early support for the Kelly story, but to also revamp its entire journalistic procedures. This has led to problems at the Corporation, including plummeting staff morale and strikes over departmental cutbacks. Longer-term it appears the Hutton Report may have damaged the BBC more than was immediately apparent. So what might be the reason for this?

   Herman and Chomsky propose a third
 model of the relationship between politicians and media, the Propaganda Model. They make the argument that money and power filter the news a journalist will report, allowing the government and other elites to control and dominate the messages getting to the voter
. Far from seeing the media as a protector of the general public, supporters of this theory view it as little more than a propaganda system for the power holders in society. 

   Of particular interest when looking at the events of the Hutton Inquiry is the propaganda model’s fourth filter – ‘flak’ as a means of disciplining the media. The concept refers to the tendency of politicians and other elites to threaten and criticise journalists when they fail to ‘toe-the-line’ with their coverage, and their attempts to contain any such deviations. Herman and Chomsky describe flak thus:

‘…negative responses to a media statement or program. It may take the form of letters, telegrams, phone calls…and other modes of complaint, threat and punitive action.’
 

   From this definition it could be argued the behaviour of Alastair Campbell and other members of the government over Gilligan’s story was a prime example of a power-holder exercising the ‘flak’ filter against the media. When Hutton appeared to confirm the BBC had been at fault, it seems the Corporation – in part at least – gave in to the ‘flak’ and began to overhaul its entire journalistic system.    

   The reason for this is the government is ultimately the party which holds the power in the relationship between it and the BBC. However much the BBC maintains to be a watchdog and challenger of the establishment, the underlying problem is its very survival depends on the government. If the licence fee is pulled, the BBC as a public service broadcaster will die. From the day Hutton reported it has been inevitable the reforms which have taken place over the last eighteen months would happen, as the BBC has no choice but to give in to political powers. This has always been the case, and to demonstrate this it is worth considering again the conflict between the two parties during Thatcher’s premiership.

   In 1985 the BBC series Real Lives filmed an edition called At the Edge of the Union focusing on Martin McGuiness of Sinn Fein, and Gregory Campbell of the Democratic Unionists. Thatcher was furious at what she regarded as the BBC offering a propaganda platform for terrorists, and demanded it was not broadcast. The Governors watched the programme and decided to ban it from transmission, against the wishes of the absent Director General Alasdair Milne. 

   The decision caused outrage amongst staff, who went on strike in protest and refusal to be controlled. Although the programme was eventually shown with some changes, relations between the BBC and government had been badly damaged. 

   Around the same time Alasdair Milne – never popular with the Conservative government – left the Corporation in acrimonious circumstances. The BBC had broadcast Maggie’s Militant Tendency alleging an extremist infiltration amongst the young Conservatives. The programme was supported by both documentary evidence and sworn statements, and Milne had declared it ‘rock solid.’ Although some MPs issued libel writs and the BBC was taken to court, their lawyers were reasonably confident of success. However at the eleventh hour the governors, under new chairman Marmaduke Hussey, took the decision to settle the case and pay damages. The management was furious at this apparent bowing to governmental pressure and an abandonment of the BBC’s values of public service broadcasting. Milne felt his authority had been undermined, and resigned soon afterwards.

   He was replaced by Michael Checkland, with John Birt as Deputy Director General. Birt worked on introducing a more corporate structure to the BBC to appease the Thatcherite government. These episodes show how the BBC has always had to bow to the government when the pressure is really on. It happened in the 1980s, and the dramatic revamping of BBC journalism post-Hutton showed it continues to do so now – in fact the management of the BBC is currently removing many of the changes implemented to placate the Conservative government twenty years ago. 

  The crucial question is whether the BBC should support the government in times of crisis, or remain objective at all times. The second idea is a normative concept which is probably neither desirable nor even possible. Anyone who watched the BBC’s news coverage of London’s successful 2012 Olympic bid, or its commentator’s attitude to Tim Henman every Wimbledon, will have been left in no doubt that the BBC is not always totally objective. However when it comes to serious issues and crises, it becomes more, not less, important for it to be so. Ideally the broadcaster should battle for its right to be impartial, not capitulate on its stance and attempt to always appease the government of the day.

   Despite the idea discussed in the first chapter of the BBC being the ultimate watchdog for society, it could be argued that not only it is a long way from this, but as long as the government sets the licence fee, it never can fulfil this duty.  

� Jay Blumler and Michael Gurevitch  The Crisis of Public Communications pg 25-44


2 Jay Blumler and Michael Gurevitch  The Crisis of Political Communications  pg.29





� Matthew Kieran  Media Ethics – A philosophical approach  pg.26


� Chris Horrie and Steve Clarke  Fuzzy Monsters - fear and loathing at the BBC  pg.9


� Dalton et al  ‘Partisan Cues and the Media’ in The American Political Science Review vol.92  


� Peter Oborne  Alastair Campbell, New Labour and the Rise of the Media Class


� Peter Oborne  Alastair Campbell – New Labour & the Rise of the Media Class  pg.109


� Peter Oborne  Alastair Campbell – New Labour & the Rise of the Media Class  pg.7


� Greg Dyke  Greg Dyke – Inside Story  pg.257


� Jay Blumler and Michael Gurevitch  The Crisis of Political Communications  pg.41


� The full transcript of this two-way can be found in appendices.


� The Hutton Report  Para 32 


� The Hutton Report  Para 41 


� A summary of Lord Brian Hutton  The Hutton Report  published January 2004


� Matt Wells ‘Bring back Greg’ in  The Hutton Inquiry and its impact  pg.328


� Richard Norton Taylor ‘Introduction’ in The Hutton Inquiry and its impact  pg.7


� The Hutton Report  Para 241


� The Hutton Report  Para 29


� Evidence has since emerged that this may well have been the case, see the Butler Report.


� The Hutton Report  Para 211


� The Hutton Report  Para 216


� The Hutton Report   Para 212


� The Hutton Report  Para 191


� Interview with Greg Dyke on 04/02/05


� The Butler Report  Para 273


� The Butler Report  Para 281


� The Butler Report   Para 605








� The Butler Report   Para 332


� The Butler Report   Para 331


� In his statement to Parliament following the Butler report’s publication


� The Butler Report  Para 294 


� The Butler Report  Paras 294 and 304 


� Butler meanwhile suggested a more accurate way the 45 minute claim could have been introduced: 


‘A source has claimed some weapons may be deployable within 45 minutes of an order to use them, but the exact nature of the weapons, the agents involved and the context of their use is not clear.’ Para 509


� The Butler Report   Para 511


� Richard Norton-Taylor  ‘Introduction’ in  The Hutton Inquiry and its impact  pg.6


� The Hutton Report  Para 305


� Interview with Bob Franklin on 25/05/05


� www.nationmaster.com/encyclopedia/Hutton-Inquiry  accessed 06/06/05


� Greg Dyke  Greg Dyke – Inside Story  pg.316


� http://newsvote.bbc.co.uk  accessed 10/10/04





� ibid.


� Panorama – ‘A lack of candour’  BBC 1 20/03/05


� Interview with Bob Franklin on 25/05/05


� www.bbc.co.uk/politics  accessed 10/10/04 


� Jonathon Freedland ‘Tugging back the veil’ in  The Hutton Inquiry and its impact  pg. 353


� www.media.guardian.co.uk  accessed 10/03/05


� Ian Burrell ‘The Bad News for Blair’s Brigade’  in The Independent 11/10/04


� Ian Burrell ‘The bad news for Blair’s brigade’ in The Independent  11/10/04


� http://politics.guardian.co.uk  accessed 10/03/05


� Greg Dyke  Greg Dyke – Inside Story   pg.318


� ‘The Independence of the BBC’ in  The Daily Telegraph  29/01/04


� Interview with Greg Dyke on 04/02/05


� ‘Battle for the soul of the BBC’  The Independent  09/03/2004


� The Neil Report  pg.6


� Information taken from an interview with Alex Gerlis on 07/06/05. More can be found in appendices.





� Interview with Mark Byford on 01/07/05


� Interview with Mark Byford on 01/07/05. More can be found in appendices. 


� Interview with Greg Dyke on 04/02/05


� Interview with Bob Franklin on 25/05/05


� ‘Battle for the soul of the BBC’ The Independent  09/03/04, and a recommendation of the Neil Report


� ‘Battle for the soul of the BBC’ The Independent  09/03/04


� Interview with Mark Byford on 01/07/05. More can be found in appendices.


� Jason Deans ‘BBC overhauls complaints system’  The Media Guardian  19/7/04


� The Neil Report pg.3


� His complete explanation can be found in the appendices.


� Information taken from interview with Alex Gerlis on 07/06/05 


� Interview with Alex Gerlis on 07/06/05


� According to Alex Gerlis in interview on 07/06/05


� Mark Thompson announced 2,900 job losses, but the Guardian Media website speculates it could be double that figure


� ‘The BBC’s plans at a glance’  http://media.guardian.co.uk  7/12/04


� Denis McQuail and Karen Siune   Media policy : convergence, concentration and commerce pg.28


� Interview with Mark Byford on 01/07/05


� Ibid. More of Byford’s arguments on this subject can be found in appendices


� Interview with Matthew Hill on 22/06/05


� Building Public Value  para.121


� Review of the BBC’s Royal Charter  pg.5


� Interview with Matthew Hill on 22/06/05


� All info from  Review of the BBC’s Royal Charter   pg.6


� Interview with Matthew Hill on 22/06/05. More of his arguments can be found in appendices.


� Interview with Matthew Hill on 22/06/05





� Nicholas Garnham ‘The broadcasting market and the future of the BBC’ in  Political Quarterly 65  pg.16


� Interview with Bob Franklin on 25/05/05. More of his arguments can be found in appendices





� Interview with Matthew Hill on 22/06/05


� Nicholas Garnham ‘The broadcasting market and the future of the BBC’ in  Political Quarterly 65  pg.17 


85 Interview with Mark Byford on 01/07/05


� Interview with Mark Byford on 01/07/05


� This and all further information and quotes from Greg Dyke taken from interview on 04/02/05


� Interview with Matthew Hill on 22/06/05. Hill’s fuller explanation of this can be found in appendices


� Nicholas Garnham ‘The broadcasting market and the future of the BBC’ in  Political Quarterly 65  pg.13


� Interview with Bob Franklin on 25/05/05


� Denis McQuail and Karen Siune   Media policy : convergence, concentration and commerce pg.29


� Interview with Matthew Hill on 22/06/05


� Interview with Alex Gerlis on 07/06/05


� ‘Hutton Report and the BBC’ in  The Daily Telegraph  04/02/04


� Interview with Bob Franklin on 25/05/05� Robert D Putnam ‘Civic Disengagement in Contemporary America’ in Government and Opposition Vol 36. He says: ‘entertainment television is responsible for about one-third of the decline in civic participation’ pg.151





� Robert D Putnam ‘Civic Disengagement in Contemporary America’ in Government and Opposition Vol 36. He says: ‘entertainment television is responsible for about one-third of the decline in civic participation’ pg.151


� Interview with Bob Franklin on 25/05/05


� Interview with Greg Dyke on 04/02/05


� Interview with Mark Byford on 01/0/7/05. More of these arguments can be seen in appendices.


� The other two being the adversarial and exchange models as discussed in chapter 1


� Edward Herman and Noam Chomsky   Manufacturing Consent  pg.1-2


� Edward Herman and Noam Chomsky   Manufacturing Consent  pg.26





